"Saya kenal dan tahu anak saya macam mana..." Ini antara alasan yang diberikan oleh segelintir ibu ayah, apabila diberitahu tentang perihal anaknya di sekolah.

Tidak semua ibu ayah mahu menerima setiap aduan yang disampaikan oleh guru, namun tak kurang juga ramai yang percaya dan menerima, seterusnya bertindak demi kebaikan anak pada masa akan datang.

Apapun, ibu ayah perlulah berlapang dada dan menerima setiap teguran dan aduan yang diberi. Jangan percaya bulat-bulat kata anak, sebaliknya siasat dan cuba lakukan sesuatu.

Ikuti perkongsian Cikgu Mohd Fadli Salleh ini...

Aku nak dedahkan pada ibu bapa, masalah yang sering anak kalian buat di sekolah dan ramai ibu bapa tak tahu hal ini.

1. Minta duit kawan

Masalah ini berlaku saban hari di sekolah melibatkan murid tahun satu hingga enam. Banyak aduan diterima setiap hari, dan sebenarnya lebih banyak aduan disembunyikan.

Ibu bapa tolonglah. Tolong didik anak-anak di rumah agar tidak minta duit kawan meskipun duit dia dah habis. Suruh jumpa guru kelas atau guru bertugas.

Masalah ini paling sukar aku hadapi. Dah pesan banyak kali pada murid, jangan beri pinjam duit. Lapor pada cikgu jika ada murid lain minta duit.

Laporan tak ada. Tup-tup mak ayah mesej mengadu duit anak dia selalu kena minta.

Bila panggil anak dia tanya kenapa beri sedangkan cikgu dah pesan, jawab si anak selamba,

"Jika tak beri dia tak nak kawan."

Letih main dengan isu budak minta duit ni. Ada yang terkumpul lebih RM30 pun ada. Sehari minta seringgit atau dua.

Akhirnya aku terpaksa hubungi ibu bapa maklumkan hal ini. Terkejut ibu bapa sikap anak sendiri suka minta duit kawan. Padahal mereka dah bagi belanja lebih dari cukup. Ada yang beri duit belanja RM5 sehari pun masih minta duit kawan.

Lebih seram, ibu bapa tak terima aduan guru. Kata kawan anaknya reka cerita dan anak dia baik sangat. Lepas tu twist cerita anak dia selalu kena ambil barang dengan orang lain. Kena tolak, kena pukul dan sebagainya. Aduh!

2. Selalu tinggal barang

Cikgu-cikgu kelas terutama tahun satu sangat maklum hal ini. Setiap hari sebakul pensel dikutip. Setiap hari sebakul pemadam, pensel warna, pembaris di tinggalkan.

Kat kantin berpuluh botol air tidak dituntut.

Masalah tinggal barang sahaja tahan lagi. Pulang rumah dia cerita kawan dia yang curi. Kawan dia yang ambil. Padahal dia tak nak kena marah dengan ayah ibu. Hat ni masalah besar.

Maka ibu bapa hubungi guru bercerita barang anak dia selalu dicuri oleh Polan bin Polan.

Dah cikgu kena jadi penyiasat pula siasat dakwaan kes. Bila cikgu panggil murid yang dituduh itu, murid ini pulang cerita kat mak ayah dia cikgu tuduh dia mencuri.

Padahal baru siasat dan bertanya betul ke ada ambil barang kawan tu.

Padahnya mak ayah serang cikgu pula. Aduh lagi.

3. Suka ambil barang orang

Hat ni memang ada. Barang orang suka sangat padahal barang dia lagi mahal dan banyak. Pantang kawan pusing belakang, barang atas meja terus hilang.

Pernah terjadi, seorang murid bawa pulang buku teks kawan dia. Bukan sebiji. Tiga biji buku teks yang sama dia ambil. Nak buat apa entah.

Bekas pensel dia semua penuh dengan 'harta rampasan perang'.

Jenis suka minum dan makan bekal kawan pun ada juga. Tanpa minta masalahnya. Tengok kawan bawa air sedap, kawan tu ke tandas, separuh dia balun. Kawan tu ralit buat kerja, separuh lagi dia minum.

Last-last tinggal tujuh titik je air Ribena kawan tu. Tu pun bercampur air liur tinggalan 'pembalun' lima titik.

Jadi ibu bapa, dengarlah nasihat aku guru tahun satu ini.

Walau kalian bagi duit belanja kat anak-anak, walau anak kalian baik  kat rumah, kena pesan hari-hari,

"Jangan minta duit kawan!"

Walau berkodi-kodi alat tulis kalian sediakan, kena selalu cek beg anak-anak. Jumpa barang yang bukan milik dia, terus suruh dia pulangkan esok hari.

Walau dia kata kawan yang beri!

Kalau anak balik cerita barang dia kawan ambil, jangan terus percaya. Kemungkinan besar dia sendiri yang tinggal barang itu. Atau barang jatuh dia tak kutip.

Cukuplah tiga benda dulu aku kongsi kali ini. Kalau ikutkan banyak lagi ni. Lain kali la pula aku cerita.

#MFS

- Didikan pertama bermula di rumah -

Artikel Menarik:

Berkat kegigihan tiga guru ini, pasukan bola dari sekolah di tengah belantara muncul juara MSSD

"Berehatlah muridku..."- Catatan hati guru arwah Mejar Zahir ini buat ramai sebak

Ramai meremang dengar suara merdu dua cikgu cantik dari Kuala Pilah ini

'Cantiknya' - Enam pelajar ini terkejut dapat pujian daripada Raja Permaisuri Agong

Cikgu K A Razhiyah terima Anugerah Puteri Maha Chakri 2019