DI SINI saya kongsikan tip-tip ringkas yang saya gunakan selama saya mengajar kelas Matematik kepada anak didik saya.

Saya nampak perbezaan, dari gagal, UPSRnya boleh dapat A dan B.

Mungkin ramai dah buat, tapi mungkin ada yang masih tak guna cara ini.

Cara saya bukanlah cara mudah, bukanlah menjanjikan formula-formula menarik seperti teknik menambah atau menolak atau mendarab dengan mudah.

Banyak kelas atau kursus yang menawarkan teknik-teknik mudah menjawab soalan.

Tapi pada saya, setiap anak keperluannya berbeza. Apa yang dia tidak faham juga berbeza.

Jadi ini langkah-langkah saya. Saya namakan teknik saya ini “DRILLING WITH COACHING”

1) Belikan banyak buku latihan Matematik (Set Kertas 1 & 2)

Jangan kedekut duit untuk laburkan membeli buku latihan. Sekurang kurangnya sebagai permulaan belilah tiga buah buku berlainan.

2) Minta anak buat satu set kertas peperiksaan atau set yang ada semua topik

Minta anak jawab soalan macam mereka sedang duduki peperiksaan. Ikut masa dan pastikan tiada rujukan. Kemudian semak dan bagi markah. (Ini bertujuan untuk menilai secara kasar mana yang dia lemah)

3) Buat satu rekod untuk setiap latihan yang dibuat

Sediakan satu buku rekod, ada tarikh, jenis latihan yang dibuat, markah dan komen.

4) Kenal pasti soalan mana anak salah

Bila dah tengok soalan mana anak salah, tunjuk soalan tersebut kepadanya semula. Tanya dia samada dia tak tahu jawab atau dia cuma cuai. Kalau cuai, take note yang dia cuai, kalau tak tahu take note yang dia tak tahu.

5) Sekarang kenal pasti anak lemah tajuk apa dan soalan apa

Ini penting untuk kita kenal pasti titik punca anak lemah Matematik dan kenapa dia jadi tak suka Matematik. Ada anak-anak dah Darjah Empat, rupanya dia masih tak pandai membuat operasi darab dan bahagi, malah tambah dan tolak.

Jadi soalan lain pun mereka tak dapat jawab. Kadang-kadang kita tak perasan anak-anak tersebut tak mahir yang asas lagi.

6) Sekarang, mula buat latihan ikut topik

Kalau nak segera atau intensif, bagi topik yang dia lemah dulu. Tapi kalau nak lagi berkesan, mula dari topik permulaan tahun itu.

Contoh, Bab 1. Bagi dia buat Kertas 1 dengan masa yang ditetapkan. Bila dah siap, tanda dan bagi markah.

Untuk setiap soalan yang salah, ajar dia teknik yang betul. Untuk setiap soalan yang salah itu juga, bina soalan yang sama tapi nombor berlainan, ulang sampai dia faham dan tahu cara buat.

Kalau ada buku latihan lain, ambil soalan soalan sama jenis dari buku lain. Part ini mak ayah kena rajin. Biar mereka jawab soalan yang sama dengan teknik kita ajar tadi sampai dia berjaya.

Sebab bila dia dapat buat, dia akan konfiden. Part ini perlukan kesabaran. Kali pertama mungkin anak tak dapat buat, tapi cuba buat sampai 10 soalan yang sama, berlainan nombor, insya-Allah dia boleh dah lepas tu.

7) Ulang dengan set Kertas 2

Bagi anak jawab dengan masa yang ditetapkan juga. Semak dan bagi markah. Setiap soalan yang salah, ajar cara yang betul.

Ulang teknik di atas, iaitu buat soalan yang sama, berlainan nombor sehingga dia mahir.

Untuk kertas 2 agak mencabar sebab soalan dalam penyelesaian masalah. Saya perasan anak anak yang lemah kebanyakannya tak tahu operasi apa nak buat.

Teknik yang berkesan adalah ajar mereka gariskan kata kunci yang menentukan operasi apa perlu dibuat.

Juga ajar mereka transfer maklumat penting ke kertas conteng dan ajar mereka lukis apa yang mereka baca dari soalan tersebut. Cara melukis ini sangat berkesan bagi mereka faham. Perlu diulang soalan yang sama jenis banyak kali supaya mereka mahir.

8) Ulang untuk setiap topik

Ulang semua teknik di atas untuk setiap topik.

9) Selepas beberapa topik, bagi mereka jawab set peperiksaan gabungan topik-topik tersebut

Dari situ kita akan jumpa beberapa soalan lagi yang mereka tak betul2 mahir walaupun dalam latihan sebelum ini kita rasa mereka sudah mahir. Jadi, latih mereka lagi dengan soalan2 yang sama.

10) Jangan marah-marah atau perli anak

Janganlah kita merendah rendahkan mereka jika perkara mudah pun mereka tak tahu. Kita suatu masa dulu pun sama, tak tahu.

Bukan sebab bodoh, tapi sebab tak faham atau tak tahu cara sebenar nak jawab soalan tersebut. Mereka akan kurang keyakinan jika selalu di marah dan diherdik.

Beri pujian setiap kali dia berjaya buat soalan yang dia lemah sebelum ini.

11) Ulang, ulang dan ulang

Ini part paling penting. Matematik ini perlukan latihan yang banyak. Bila anak dah mahir jawab soalan insya-Allah dia akan jadi minat bila dah skor nanti. Teknik ini, mak ayah yang kena rajin dan kena pandai jawab soalan Matematik juga. Dan perlukan kesabaran yang tinggi.

Setiap kali nak buat teknik ini, peruntukkan masa duduk sebelah dia. Bukan bagi dia buat seorang diri. Kalau tak, macam mana nak ajar.

Dan buat step by step tau. Saya tahu ramai parents jenis belikan je banyak buku latihan, suruh anak buat, tapi anak buat sorang sorang, sendiri.

Takde coaching. Macam mana dia nak maju?

Selamat mencuba

Teacher Shaza

Founder Genius Library Learning House

Pengasas kelas Fasih Matematik

Speaker motivasi matematik A-Math-Zing

Sumber: Facebook Nurul Shazalina Zainudin

Tip Menarik

Tip mudah ingat sifir 2,5,10 dan 11 cara Teacher Shaza