"TERUS aku rasa nak panjat tiang bendera tadi.

Demikian kata guru Matematik Sekolah Kebangsaan (SK) 1 Gombak, Mohd Fadli Salleh apabila mendapat jawapan daripada seorang murid Tahun Satu apabila ditanya satu soalan.

Mari ikuti perkongsian menarik cikgu persis Korea ini mengenai anak didiknya semalam.

+++

Hari ini Kak Aziah datang ke sekolah sampaikan hadiah dan juga kiriman sumbangan kawan-kawan dia untuk Dana Kita.

Yang kelakarnya, lepas aku dapat sekotak pensel warna ni aku terus bergerak ke kelas tahun 1. Aku ketuk pintu, minta izin guru semasa dan bertanya,

"Siapa anak yatim?"

Sunyi sepi satu kelas.

"Awak tahu tak anak yatim tu apa?"

Sekelas geleng kepala.

"Oh, okey. Cikgu tukar soalan. Siapa yang ayah atau mak dia dah meninggal?"

Seorang murid angkat tangan. Murid lain terkebil-kebil.

"Oh, ayah awak dah meninggal ke?"

Dia angguk kepala.

"Habis tu awak tinggal dengan siapa? Dengan mak? Ke dengan nenek?"

"Saya tinggal dengan pengasuh. Papa dan mama meninggal pergi kerja."

Terus aku rasa nak panjat tiang bendera tadi. Guru perempuan yang ada dalam kelas gelak sambil tutup mulut dah. Murid lain yang awalnya terkebil-kebil pakat mula angkat tangan,

"Cikgu. Ayah saya meninggal juga."

"Saya pun. Mama meninggal dekat nenek baru pergi kerja," sahut yang lain.

"Sudah. Sudah. Cikgu tak nak agih la kat kelas awak hari ni. Nanti hari lain cikgu datang. Cikgu check senarai nama dengan guru kelas lah. Tak boleh harap kat awak ni. Tak faham apa."

Terus aku berlalu pergi cari anak yatim dan murid dari keluarga bercerai di Tahun Dua dan Tiga untuk agih warna, buku doodle dan lebihan Calips tempoh hari.

Tak boleh tanya murid tahun satu awal tahun begini. Banyak vocab belum mereka kuasai.

Ada ke patut ayah meninggal kat rumah pengasuh untuk pergi kerja. Hari-hari la mak ayah meninggal kemudian balik semula.

#MFS

- Cerita anak tahun 1 -

Artikel lain:

Seronok rupanya kaedah ‘Flipped Classroom’ - Untung budak sekarang

Tip lulus Bahasa Melayu Kertas 2 UPSR 2020

Mak ayah kena buat ini jika mahu anak Tahap Satu cemerlang Matematik tahun 2020