Rata-rata, kalau ditanya soalan cepu emas pada pelajar pada hari pengumuman peperiksaan besar seperti UPSR,  SPM, STPM, STAM dan lain-lain, rahsia kejayaan mereka salah satunya adalah belajar atau mengulang kaji pada waktu pagi.

Mengapa mereka lebih gemar belajar pada waktu pagi? Perlu bersusah-payah bangun seawal pagi... sedangkan pada jam 4 atau 5 pagi itu, orang lain sedang asyik tidur lena. Waktu malam pun boleh ulang kaji, tetapi mengapa mereka memilih untuk bangun awal dan belajar? Hmmm... mesti ada sebabnya, kan?

10 Manfaat Belajar Waktu Pagi

1- Meningkatkan daya ingatan otak.

2 - Dapat mengurangkan kekurangan sel-sel otak.

3 - Otak lebih mudah untuk bertindak balas dalam belajar.

4 - Meningkatkan keupayaan berfikir.

5 - Meningkatkan daya konsentrasi.

Oh... patutlah pelajar cemerlang ni gemar bangun awal. Rupa-rupanya belajar pada awal pagi dapat meningkatkan daya ingatan. Yelah... mana taknya. Pagi hening kan sunyi-sepi. Dingin je rasa. Tiada gangguan. Adik-adik kecil pun tak ganggu, jadi lebih mudah untuk belajar, kan. Manfaat belajar awal pagi ni juga menjadikan otak lebih mudah untuk bertindak balas dalam belajar. Jadi, mudahlah untuk menghafal dan mengingat fakta. Daya konsentrasi pun lebih meningkat.

Ada lagi...

6 - Pelajaran akan lebih mudah difahami.

7 - Pelajaran akan mudah diingat.

8 - Pengembangan pola berfikir akan lebih meningkat.

9 - Mengembangkan pola inisiatif kita.

10 - Mengembangkan pola berfikir dengan cepat.

Selain itu, pengembangan pola berfikir akan meningkat dan lebih cepat. Sebab itulah kamu akan lebih mudah memahami dan mengingati pelajaran. Jadi, tak perlu tunggu lagi. Jom tukar masa belajar kita. Tentu ibu bapa dan guru terkejut dengan pencapaian kamu nanti!