Menjadi guru yang mengajar kelas hadapan adalah merupakan antara impian kebanyakan guru. Tak semua, tapi kebanyakan. Banyak alasan dan sebabnya.

Antara sebab yang paling glamer adalah, tak perlu nak bersusah payah mengajar. Budak dah pandai. Pendek kata, kalau cikgu tak masuk kelas mengajar pun, budak-budak masih boleh dapat A.

Itu sebahagian ler. Tapi ada juga kelompok guru-guru yang mendambakan peluang mengajar kelas belakang. Nak ambil peluang cungkil bakat, nak test power mengajar dan macam-macam alasan lain.

Kalau tak mendambakan pun sekurang-kurangnya, ‘dipaksakan’ untuk mengajar kelas belakang atas macam-macam alasan juga. Ada antaranya kerana tidak berkenan oleh pentadbir sekolah, dan segala macam lagi masalah politik yang berlaku di sekolah. Sila faham kan.

Walau bagaimanapun, saya secara peribadi melihat perkara ini dari sudut sepositif mungkin. Saya juga merupakan guru yang sentiasa mengajar kelas terakhir sejak dari saya mula mengajar sehinggalah kini. Malah semasa diobserve untuk lantikan Guru Cemerlang juga berlangsung di kelas yang paling akhir di sekolah saya. Sangat ler saya terhutang budi dengan mereka.

So, jom kita tengok apa lagi kelebihan mengajar pelajar kelas belakang nih.

1. Terpaksa Sekreatif Mungkin

Pada saya, banyak kemahiran mengajar saya datang daripada kelas sebegini. Oleh sebab batasan yang ada pada mereka dari segi menerima ilmu, banyak membantu saya membuat ‘ekperimen’ dalam mencari kaedah paling sesuai dan paling mudah untuk mereka.

Secara tak langsung saya terpaksa menjadi sekreatif mungkin dalam memikirkan strategi terbaik untuk mengajar dan memahamkan mereka. Maka dari sana, timbullah idea-idea bernas dan teknik yang lebih berkesan kepada mereka dan semestinya diguna pakai untuk pelajar kelas depan juga.

 

2. Fokus Sampaikan Ilmu

Bagi guru yang mengajar kelas belakang, tumpuan dah tentulah diberi lebih kepada proses penyampaian ilmu.

Maksudnya, guru akan memastikan seboleh mungkin para pelajar menerima ilmu sebanyak yang dapat diserap oleh mereka. Dalam keadaan tertentu, sasaran perlu diletakkan sesuai dengan tahap pencapaian mereka di samping strategi yang betul, serta bermakna.

Pendekatan yang biasa saya ambil adalah, “lebih baik sedikit, tetapi melekat dalam otak”. Berbanding banyak, tetapi sikit pun tak ada yang melekat dan ingat.

 

3. Kurang Tumpuan Dari Pentadbir

Disebabkan mereka juga adalah pelajar daripada kelas hujung, maka kebiasaannya pihak pentadbir akan selalu terlepas pandang. Pihak pentadbir suka dengan pelajar kelas depan, dan lebih mengenali mereka yang dijangkakan mampu mengharumkan nama sekolah dengan keputusan yang cemerlang.

Maka pelajar kelas belakang ini dipandang sepi. Macam kenal tak kenal, dan wujud tak wujud. Maka di sinilah kelebihan mereka dan kita sebagai guru yang mengajar. Disebabkan kurang tumpuan daripada pentadbir, maka kuranglah sikit tekanan kepada kita untuk mengajar dengan sebaik mungkin. Maka ilmu boleh disampaikan dengan lebih relaks, santai, tak tertekan dan paling penting, lebih menyerap!

 

4. Kejayaan Lebih Dihargai

Bagi guru yang mengajar di kelas belakang, kejayaan seseorang pelajar di sana, bukan lah bergantung sepenuhnya kepada bilangan A. Tetapi keputusan yang melebihi kemampuan mereka! Pelajar kelas belakang selalunya mereka-mereka yang sentiasa gagal dalam peperiksaan. Maka, jika mereka sudah berjaya mendapat hatta D sekali pun, maka itu sudah cukup baik buat mereka.

Maksudnya, jika keputusan yang mereka perolehi itu menjangkaui kemampuan mereka seperti yang dijangkakan guru, maka itu sudah cukup berjaya bagi mereka. Tidaklah kita menafikan kemampuan mereka untuk mendapat keputusan yang lebih cemerlang, seperti A, B dan C. Tetapi, keputusan D itu juga sudah cukup cemerlang bagi mereka yang sebelum ini hanya mendapat markah tak lebih daripada 10!

 

5. Kejutan Daripada Mereka

Pelajar-pelajar seperti ini biasanya akan memberi banyak kejutan kepada guru. Kejutan yang saya maksudkan bukanlah kejutan hadiah atau pun apa-apa yang lain berbentuk material. Tetapi kejutan dalam bentuk perubahan sikap mereka, dan juga keputusan mereka.

Guru mana yang tak bangga jika pelajar yang sebelum ini hanya mendapat markah tak lebih 10 markah, tetapi kini sudah boleh mencapai markah 40 dan ke atas? Bukan kah itu satu kejutan yang cukup istimewa daripada pelajar kelas belakang buat kita yang bergelar guru?. Tepuk dada, tanya jiwa.

 

6. Lebih Pandai Hargai Guru

Sama ada anda mahu percaya atau tidak, pelajar kelas belakang ini jauh lebih menghargai guru berbanding pelajar kelas hadapan. Merekalah yang akan lebih banyak menegur guru-guru jika bertemu di pasar malam, tepi jalan dan lain-lain tempat. Dari kejauhan dah memanggil-manggil nama guru sekalipun pada masa sekolah, mereka lah yang sentiasa dipukul, didenda dan dihukum.

Pelajar kelas depan? Ada sesetengahnya, tak sampai setahun pun tinggalkan sekolah, jumpa cikgu pun dah buat-buat tak kenal! Baru masuk matrik. Belum pun habis masuk universiti! Sesetengah ler..

Walau apa pun kelas yang kita dapat, tanggungjawab sebagai guru patut dilaksanakan dengan sebaik mungkin. Mereka juga pelajar yang berhak mendapatkan pelajaran yang sama seperti pelajar kelas lain, serta berhak mendapat layanan yang sama daripada semua guru. Jika positif yang anda tengok, maka positiflah hasilnya. Begitu juga sebaliknya.

Kepada guru kelas belakang, tahniah!

Sumber: Blog CikGU HAiLMi